Webinar: Lessen uit de Direct marketing aanbevelingen van de GBA: wat kan er wel en wat doe je best niet (meer) anno 2025?
Samenvatting
Op 10 maart 2025 publiceerde de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) haar geactualiseerde aanbeveling over de verwerking van persoonsgegevens bij direct marketing. Deze aanbeveling vervangt de vorige versie uit 2020 en speelt in op recente trends in marketing, technologie en spraakmakende rechtspraak. Voor wie met marketing, communicatie of klantenwerving bezig is, is deze aanbeveling bijzonder relevant.
Tijdens dit webinar geven we jou een helder overzicht van de wijzigingen en wat dat concreet betekent voor jouw campagnes. De juridische vereisten zetten we om in bruikbare tips en best practices. Wat mag je dan zoal verwachten? Je krijgt duidelijkheid over wanneer er sprake is van direct marketing, inzicht in wanneer toestemming vereist is en wanneer niet, en een overzicht van de spelregels voor e-mailcampagnes, telemarketing en cookiebanners.
Verder formuleren we een antwoord op vragen als:
- Mag je nog werken met aangekochte mailinglijsten?
- Hoelang mag je klantgegevens bewaren?
- Zijn “consent or pay”-cookiebanners nog toegelaten?
Tot slot volgt een kritische bespreking van de aanbeveling. Welke standpunten wringen met de praktijk, waar blijft de aanbeveling onduidelijk over en hoe moet je daarmee omgaan?
Na dit webinar ben je weer helemaal mee met de vernieuwde spelregels van de GBA voor direct marketing.
Schrijf drie personen in van eenzelfde organisatie, en de vierde persoon mag gratis deelnemen.
Over de spreker
Matthias is sinds september 2020 lid van de Orde van Advocaten bij de Balie te Antwerpen. In september 2023 vervoegde Matthias Claeys & Engels waar hij zich toelegt op het ruime gegevensbeschermings- en privacyrecht. Hierin verdiept Matthias zich zowel in adviezen als procedures.
De voorbije jaren schreef Matthias vele blogs en artikels over het gegevensbeschermingsrecht. Hij is ook coauteur van twee boeken over cookies en andere tracking mechanismen. Hij spreekt geregeld op events over artificiële intelligentie, privacy en gegevensbescherming.
In juli 2020 behaalde Matthias zijn master in de rechten met onderscheiding aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB).Tijdens zijn studies heeft Matthias verschillende stages gedaan bij nichekantoren in Brussel en Mechelen gespecialiseerd in gegevensbescherming-, intellectuele eigendom- en technologierecht.
In 2023 doorliep Matthias eveneens met succes een opleiding tot Data Protection Officer (DPO).
Deze opleiding is bestemd voor
Iedereen die bezig is met privacy en persoonsgegevens en/of (direct) marketing.