Interview met Astrid Vrolix

Vormgeefster van het boek "Sh*tstorm survival guide - een praktische gids bij lastige reacties op sociale media" Auteur: Delphine Van Belleghem

Sociale media kunnen een prachtige plek zijn, maar even goed uitmonden in een stroom van haat en negativiteit. "Sh*tstorm survival guide - een praktische gids bij lastige reacties op sociale media" is het nieuwe boek van Delphine Van Belleghem. Boordevol concrete tips en inzichten is het een must-have voor elke communicatieprofessional die ooit te maken kreeg (of zal krijgen) met negatieve reacties op sociale media.

Maar ook de verpakking telt. Want hoe goed een boek inhoudelijk ook is, de cover bepaalt vaak of iemand een boek vastpakt of links laat liggen. Vormgeefster Astrid Vrolix nam die taak op zich voor dit boek. Ze ontwierp niet alleen de cover en de lay-out van het binnenwerk, maar tekende ook de illustraties die de tekst begeleiden. Wij namen dan weer de taak op ons om haar te interviewen. Een leuk gesprek over het verhaal achter de cover, en de schoonheid van het communicatievak: je leest het allemaal in onderstaand interview.


bron: Sofie VH Fotografie

Kan je vertellen hoe jij erbij bent gekomen om de cover en het stramien van het boek te verzorgen?

Mijn professioneel verhaal is eigenlijk opgesplitst in twee delen. Enerzijds werk ik als communicatiemedewerker bij de gemeente Mol, anderzijds ben ik freelance vormgeefster onder de naam de Beeldbuis. Zo heb ik Delphine Van Belleghem (de auteur) leren kennen. We hadden al samengewerkt rond communicatie. Toen ik zag dat zij een boek ging uitbrengen rond negatieve commentaren op sociale media, heb ik haar opgebeld: “Zeg, jij gaat een boek schrijven? Ik zou daar heel graag de illustraties voor maken”. Delphine was meteen enthousiast. Na overleg met uitgeverij Politeia en Kortom kregen we groen licht. Ik heb het heft dus een beetje in eigen handen genomen.

Hoe kwam je tot de cover die je uiteindelijk gebruikte voor het boek en waarom?

De titel sprak meteen tot de verbeelding en gaf me onmiddellijk een visueel uitgangspunt. Ik wilde het thema van sociale media illustreren aan de hand van iemand die letterlijk surft op een smartphone. Delphine wilde ook graag iets met emoticons, dus die heb ik subtiel verwerkt. Zo kan je de tekstballon zien als een omgekeerd ‘lachend kakske’. Daarnaast vond ik het belangrijk dat de inhoudelijke boodschap goed overkwam. Het boek moet een soort van anker zijn voor de lezers, een hulpmiddel om stevig in hun schoenen te staan. Daarom voegde ik ook het anker toe. Het doel van de illustraties is uiteindelijk om de tekst en de inhoud visueel te versterken. Ik denk dat dat goed gelukt is. In totaal maakte ik ook nog twaalf illustraties voor in het boek.

Wat hoop je dat de lezers meekrijgen door de vormgeving? Welk gevoel of gedachte wilde je oproepen met je ontwerp? 

Ik hoop dat het een gevoel van vastberadenheid uitstraalt. Zoiets als: we gaan hier samen voor. Het thema van het boek hoeft niet af te schrikken, maar reikt juist technieken aan om met online negativiteit om te gaan. De lezers surfen als het ware mee op wat er online gebeurt – soms op rustige golven, soms in woelig water – maar het belangrijkste is dat ze overeind blijven. Ik hoop dat de cover dat gevoel goed weerspiegelt. De illustraties binnenin versterken en verduidelijken de boodschap die Delphine de lezer geeft.

Zie je parallellen tussen je werk als vormgeefster en je werk als communicatiedeskundige bij de gemeente Mol?

Mijn twee professionele passies zijn tekenen en communicatie. Dit project bracht ze mooi samen. Daarom wilde ik er ook zo graag aan meewerken. Illustraties maken voor een communicatieboek is de perfecte samensmelting. In mijn freelancewerk probeer ik die twee te verbinden waar het kan. Een boodschap visueel vatten is het liefste wat ik doe.

Ben je zelf al in contact gekomen met negatieve reacties als communicatiedeskundige?

Ja, uiteraard. Het boek is voor mij ook bruikbaar, want er staan heel wat handvatten in die ik zelf kan toepassen. Dat is ook wat communicatie zo boeiend maakt: het is een vak waarin je voortdurend kan blijven bijleren. En dat is ook de insteek van het boek: niet stilstaan, maar blijven groeien.

Een belangrijke manier van communiceren is via emoji’s. Welke emoji omschrijft jou het best?

(lacht) De vraag overvalt me een beetje. Het eerste wat in mij opkomt, is de emoji met sterretjes in de ogen. Die blinkt echt, en dat past wel bij mij. Het toont het enthousiasme waarmee ik aan een nieuw project begin, zeker als het over communicatie of tekenen gaat. Dus ja, ik denk dat die emoji mij het best omschrijft.

Meer info over het boek van Delphine Van Belleghem, in samenwerking met Kortom vzw vind je hier.


Interne communicatiemonitor wil noden lokale besturen blootleggen
VRT-journalist Peter Decroubele interviewt Jeroen Naudts